Slik lager du markedsplan på 1-2-3

Annonse

Denne metodikken for å etablere en markedsplan er veletablert blant virksomheter over hele verden, og startet med Neil McElroys memo fra 1931, som handler om disse tre fasene i arbeidet med å etablere en markedsorientert markedsplan:

  • Diagnostikk
  • Strategi
  • Taktikk

En markedsplan er et dokument som beskriver tiltak som skal nå et spesifikt mål innenfor en gitt tidsperiode, f.eks. å øke kjennskapen til et produkt eller en tjeneste fra X% til X% i løpet av 12 måneder. Tiltakene må bygge på smarte strategiske mål basert på dyp innsikt om markedet, målgruppens adferd og holdninger, og konkurrentenes posisjon.

Målene kan være alt fra økt kjennskap, vurdering og preferanse til endring av hvordan markedet ser på ditt merkevare (assosiasjoner).

Alt må være målbart, det vil si tallfestet i prosent eller en verdi som gjør at du kan måle effekten av dine tiltak. Tiltakene i en markedsplan omfatter ditt produkt (egenskaper, brand, tilbehør, forpakning, design, leveringstid, brukervennlighet m.m. og egen kundereise), pris, distribusjon og kommunikasjon.

Kort om Leonberg:

Vi er entusiaster som brenner for å utvikle menneskesentrert design, kreativ kommunikasjon og smart teknologi som skaper vekst gjennom gode kundeopplevelser.

Sammen med våre partnere er vi i stand til å hjelpe store og små virksomheter med en effektiv markedsføring. Det avgjørende er å legge gode planer basert på dine ambisjoner og mål. Det er lett å gå seg vill i en jungel av kanaler og virkemidler, og bruke unødvendige ressurser på tiltak som ikke gir ønsket effekt.

Klikk her for å lese vår fulle artikkel om alt du trenger å vite om markedsplan